Handel Messiah - Sandrine Piau & Choeur de Chambre de Namur
George Frideric Handel, Messiah
Toen de Italiaanse opera in de jaren 1730 in Londen uit de mode raakte, schakelde Händel over op het componeren van Engelstalige oratoria. In Rome, waar opera een tijdlang onder pauselijke ban stond, had Händel in dit genre al enige ervaring opgedaan. Messiah, geschreven in 1741, was zijn achtste en oratorium en gebruikt teksten uit de King James Bible en de Coverdale Psalter.
In drie delen wordt de theologische betekenis van Christus, de Bijbelse Messias, bezongen: eerst verkondigen oudtestamentische profeten zijn komst; in een tweede deel komen Christus’ kruisdood, verrijzenis en hemelvaart aan bod (culminerend in het overbekende Hallelujah) en in het laatste deel wordt zijn verlossende rol voor de mensheid verder uitgelegd.
Händels Messiah is de Angelsaksische tegenhanger van Bachs Matthäus-Passion en wordt rond zowel Kerstmis als Pasen veelvuldig opgevoerd. Origineel voor een relatief kleine bezetting geschreven, kwam er in de loop van de 18de en 19de eeuw een traditie op gang om dit oratorium met steeds grotere orkesten en koren te bezetten. Voor deze uitvoering werkt het Belgian National Orchestra samen met het Choeur de Chambre de Namur en de Britse dirigent Ian Page, die de Angelsaksische opvoeringstraditie (van mammoetconcerten in de Royal Albert Hall tot uitvoeringen met historische instrumenten) door en door kent.
Ian Page, dirigent
Sandrine Piau, sopraan
Benjamin Williamson, countertenor
Patrick Grahl, tenor
Johannes Weisser, baritone
Choeur de Chambre de Namur, koor
Ian Page
“The series of Mozart operas being recorded under the direction of Classical Opera’s director Ian Page has already established him as one of the most stylishly authoritative interpreters of the
Sandrine Piau
Reconnue dans le monde de la musique baroque, la soprano française Sandrine Piau se produit régulièrement avec des chefs d'orchestre célèbres tels que William Christie, P
Benjamin Williamson
Winner of the 2013 Nei Stëmmen International Singing Competition in Luxembourg, recent roles include Anführer in Toshio Hosokawa’s Erdbeben Träume with Opera Stuttgart, Seraphim 3 in John Adams’ Th
Johannes Weisser
Norwegian baritone Johannes Weisser has established himself as one of the most exciting European singers of his generation.
