Shostakovich Festival - Igor Levit

Bozar
Brussel
zo 27.02.22 20:00

Dmitri Shostakovich, 24 Preludes and Fugues, Op. 87

Geen muzikant die tijdens de coronacrisis een groter bereik had dan de in Rusland geboren pianist Igor Levit. Elke avond gaf hij vanuit Berlijn een huiskamerconcert dat steeds weer door tienduizenden mensen wereldwijd werd bekeken. Waarmee niet gezegd is dat de muziek die hij speelde, evident was: monumentale werken van Bach en Beethoven wisselde Igor Levit af met muziek van moderne componisten als Morton Feldman en Frederic Rzewski.

Een van zijn meest recente verwezenlijkingen is een cd-opname van Shostakovich’ 24 preluden en fuga’s, een aartsmoeilijke, bijna drie uur lang durende pianocyclus. Als afsluiter van het Shostakovichfestival speelt Igor Levit deze cyclus live in Bozar. Eerdere uitvoeringen zorgden voor ongelofelijk veel enthousiasme: “een weliswaar lange en eenzame, maar vooral ook intens emotionele pelgrimstocht doorheen een van de subtielste muzikale landschappen die de piano kan schilderen.”

In 1950 reisde Dmitri Shostakovich naar Leipzig om daar een festival ter gelegenheid van Bachs 200ste sterfdag bij te wonen. Als jurylid van het Internationale Bachconcours hoorde hij daar hoe de 26-jarige Tatiana Nikolayeva uit Moskou Bachs Das wohltemperierte Klavier speelde. Begeesterd besloot hij een gelijkaardig werk te schrijven: een cyclus van preludes en fuga’s in alle mogelijke majeur- en mineurtoonaarden. De Sovjetautoriteiten hadden het zeer moeilijk met dit werk: alleen al de vorm van de fuga – te westers, te archaïsch – paste niet binnen het plaatje van het socialistisch realisme. Men verweet Shostakovich formalisme, decadentie en kakofonische dissonantie.

 

Igor Levit, piano