Jesupret, Henderickx & Ysaÿe

Bozar
Brussel
do 15.02.24 20:00


Wim Henderickx, Le visioni di paura (Visions of Fear)
Apolline Jesupret, Bleue, tableau symphonique (World Premiere, commissioned by Ars Musica)
Eugène Ysaÿe, Ouverture sur des thèmes d’Atala (European Premiere)
Jacqueline Fontyn, Piano Concerto "Rivages solitaires"
Kris Defoort, Human Voices Only


BELGIAN MUSIC DAYS

Deze vierde editie van de Belgian Music Days, een tweejaarlijks festival gewijd aan Belgische componisten, start met Le visioni di paura (“Angstvisioenen”) van seizoenscomponist Wim Henderickx. Hij putte voor deze compositie inspiratie uit een schilderij van Jheronimus Bosch, en liet zich daarnaast in de zomer van 1990 ook beïnvloeden door het uitbreken van de Golfoorlog. Het nieuwe werk dat daarna in wereldpremière gaat, wordt momenteel geschreven door de jonge beloftevolle pianiste en componiste Apolline Jesupret. Zij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Bergen. 

Begin 2023 ontdekte men in de archieven van Bozar in het kader van een samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek van België (KBR) een autograaf van de bekende Belgische violist en componist Eugène Ysaÿe met daarop de Ouverture sur des thèmes d’Atala. Eugène Ysaÿe componeerde dit werk in 1919 als een eerbetoon aan zijn overleden broer Théo, een pianist en componist, geïnspireerd door een cantate die laatstgenoemde in 1892 aan hem had opgedragen. Het werk werd slechts één keer uitgevoerd – in Cincinnati in 1920 onder leiding van de componist – en beleeft op dit concert zijn Europese première. In samenwerking met Bozar organiseert KBR een studiedag gewijd aan de gebroeders Ysaÿe voorafgaand aan het concert.

Human Voices Only, geschreven in 2014, is het eerste orkestwerk van de Belgische componist en avant-gardejazzpianist Kris Defoort. Zijn inspiratie voor dit werk vond hij in Marokko. Met heel wat referenties naar vroeg-twintigste-eeuwse componisten zoals Debussy, Ravel, Satie en Stravinsky laat Kris Defoort de instrumenten van het orkest de verschillende facetten van de menselijke stem doorspelen, teruggrijpend op een nooit stoppende Arabische melodie. Het concert wordt afgesloten door pianist Jan Michiels, die een kort pianoconcerto uitvoert van de Grande Dame van de Belgische componisten, Jacqueline Fontyn. Zij schreef Rivages Solitaires (“Eenzame oevers) in 1989.


Jac van Steen, dirigent
Jan Michiels, piano
Chœur de l’IMEP (Institut royal supérieur de musique et de pédagogie de Namur)

 

Coproduction: Forum de la Création Musicale, Ars Musica, Belgian Music Days, Kunstenpunt, COMAV


© Photo by DR

Artiesten

Jac van Steen

Jac van Steen was born in The Netherlands and studied orchestra and choir conducting at the Brabant Conservatory of Music.

Jan Michiels

Since being a laureate in the Brussels Queen Elizabeth competition 1991 Jan Michiels has been known for his very personal and multi-layered approach to the piano repertoire, combining old and new i

Chœur de l'IMEP

Le chant, un projet-phare incontournable de l’IMEP, Ecole Supérieure des Arts