Thomas Hampson & Mahler

Bozar
Brussel
za 22.10.22 20:00
Tarief los ticket
€ 48 - 40 - 26 - 12
Kursaal Oostende
West-Vlaanderen
zo 23.10.22 17:00
Tarief los ticket
€ 55 - 45 - 35

Giuseppe Verdi, divertissements for Nabucco

Gustav Mahler, Des Knaben Wunderhorn (selection)

Pyotr Ilyich Tchaikovsky, Symphony No. 4 in F minor, Op. 36

Amerika’s bekendste bariton, Thomas Hampson, staat bekend om zijn buitengewoon bezielde en technisch vlekkeloze vertolkingen. Als liedzanger is geen werk hem beter op het lijf geschreven dan Mahlers Des Knaben Wunderhorn, een verzameling van liederen die hij al twee keer opnam: één keer met piano en één keer met de eerste lessenaars van de Wiener Symphoniker (Deutsche Grammophon). Mahler ging voor Des Knaben Wunderhorn uit van teksten van volksliederen, gebundeld in het gelijknamige boek. Thema’s als natuur, devotie, verlangen, liefde, afscheid, dood en het plezier van een kind komen aan bod in verhalen over bijvoorbeeld Antonius die voor de vissen predikt, over dode soldaten die toch op het appèl verschijnen en een zangwedstrijd tussen een nachtegaal en een koekoek met een ezel als scheidsrechter. Meesterlijk georkestreerd zijn de liederen nu eens ironisch, dan weer humoristisch of onverwacht surrealistisch.

In 1876 startte Tchaikovsky een excentrieke briefwisseling met Nadezjda von Meck, een rijke weduwe die de Russische componist 13 jaar lang financieel zou ondersteunen. De enige voorwaarde was dat ze elkaar nooit in het echt zouden zien. Tchaikovsky besloot zijn Vierde symfonie aan haar te wijden en hield haar op de hoogte van zijn progressie. “De inleiding,” zo schreef hij, “is de kiem van de hele symfonie en meteen ook het centrale thema. Het is het noodlot, het zwaard van Damocles dat boven ons hangt, een kracht die we enkel lijdzaam kunnen ondergaan.” Turbulenties in Tchaikovsky’s persoonlijke leven – zoals een kort, overhaast en rampzalig afgelopen huwelijk met een jonge conservatoriumstudente, heel wat depressies en uiteindelijk ook een zelfmoordpoging – beïnvloedden de symfonie in hoge mate. Daarnaast is het werk echter ook een reflectie op Beethovens Vijfde symfonie. Tchaikovsky’s inleidende fanfare heeft daarbij ongeveer dezelfde functie als Beethovens bekende viernotenmotief.

 

Michael Schønwandt, dirigent
Thomas Hampson, bariton

Artiesten

Michael Schønwandt

Michael Schønwandt, born in Copenhagen, is Principal Conductor of the Opéra Orchestre National de Montpellier.

Thomas Hampson

Thomas Hampson, America’s foremost baritone, has received international honors and awards for his captivating artistry and cultural leadership.