Paul Lewis & Mozart 25 - Franck Symphony in D

Bozar
Brussel
zo 13.11.22 15:00
Tarief los ticket
€ 48 - 40 - 26 - 12

Mikhail Glinka, Ruslan and Lyudmila Overture

Wolfgang Amadeus Mozart, Piano Concerto No. 25 in C major, K. 503

César Franck, Symphony in D minor

Ruslan and Lyudmila van Mikhail Glinka is een fascinerend sprookjesopera die kan beschouwd worden als de Russische tegenhanger van Mozarts Die Zauberflöte. Het verhaal met ridders, draken, een boze tovenaar en een te redden prinses is gebaseerd op een gedicht van Pushkin, Ruslands bekendste dichter. Deze zou normaal gezien ook het libretto geschreven hebben, maar vond vroegtijdig de dood in een duel. De ouverture van Ruslan and Lyudmila, een aaneenschakeling van snelle dansen en een orkestraal meesterwerk, staat erom bekend bijzonder veeleisend te zijn voor de contrabassen.

Het Vijfentwintigste pianoconcerto is Mozarts grootste, moeilijkste en meest symfonische pianoconcerto. Hij componeerde dit werk in Wenen in 1786: net na de opera Le nozze di Figaro en ongeveer gelijktijdig met de Praagse symfonie. Een groot bewonderaar van dit pianoconcerto was de twintigste-eeuwse componist Olivier Messiaen, die de soevereine majesteit van dit werk roemde. “Het doet me denken aan de meest verheven religieuze architectuur: Egyptische sfinxen, Mexicaanse trappenpiramides, Griekse tempels en gotische kathedralen.” De Britse toppianist Paul Lewis wekt deze bouwwerken op briljante wijze tot leven.

De later tot Fransman genaturaliseerde componist César Franck werd in 1822, dit jaar exact 200 jaar geleden, geboren in Luik. De driedelige Symfonie in d, enkele jaren voor zijn dood in 1888 gecomponeerd, is zijn meest gekende en vaakst gespeelde werk. Franse verbeelding en helderheid worden in deze magistrale symfonie gecombineerd met een Duitse, post-Wagneriaanse harmonische taal. Dat César Franck een meesterorganist was, is te horen in het magistrale contrapunt en de exquisiete orkestratie. De tweede beweging veroorzaakte bij de première een schandaal door het opvallende gebruik van de althobo. In de derde en laatste beweging komen alle thema’s uit de voorgaande bewegingen terug, “niet als loutere citaten, maar wel als elementen waaruit iets nieuws ontstaat” (César Franck).

 

Roberto González-Monjas, dirigent
Paul Lewis, piano

Artiesten

Roberto González-Monjas

Highly sought-after as a conductor and violinist, Roberto González-Monjas is rapidly making a mark on the international scene.