Voorwoord van Antony Hermus

Beste vrienden van de muziek,

 

Nu de lente terug begint te ontwaken, bereidt ons orkest zich voor op enkele bijzonder drukke maanden. Een eerste hoogtepunt wordt Mahlers Zesde symfonie. Samen met het Symfonieorkest van de Munt voeren we deze gigantische partituur – Mahlers grootst bezette werk wat orkestinstrumenten betreft – begin april uit. Verwacht maar liefst drie hamerslagen!

Bijzonder wordt ook het concert met de Belgische pianist Florian Noack, die Medtners Eerste pianoconcerto zal uitvoeren. De combinatie van dit werk en deze pianist is zo uniek, dat we eind dit seizoen de opnamestudio induiken. Dit wordt mijn eerste opnamesessie met het Belgian National Orchestra, iets waarop ik me bijzonder verheug.

Minstens even uniek wordt het concert dat eerste gastdirigent Roberto González-Monjas begin mei niet alleen dirigeert, maar ook zelf speelt. Hij waagt zich aan Mozarts Vierde vioolconcerto. Als dirigent én als violist. Geassocieerd dirigent Michael Schønwandt laat midden juni dan weer kennismaken met Mozarts donkere zijde. Hij dirigeert het beroemde Twintigste pianoconcerto, met het Italiaanse pianowonder Beatrice Rana als soliste.

Vanaf eind mei staat alles in het teken van de Koningin Elisabethwedstrijd voor Viool. Ik leerde de wereldberoemde wedstrijd al als kind in Nederland kennen – hing elk jaar weer dagenlang aan de beeldbuis gekluisterd – en voor mij is het een hele eer en een groot plezier om nu zelf als dirigent samen met het Belgian National Orchestra alle kandidaten in de finale te kunnen begeleiden. Daarbij zullen we er ons passioneel voor inzetten jong talent zo goed als mogelijk te ondersteunen.


Ik hoop u allen talrijk te ontmoeten op onze concerten!

 

Antony Hermus
chef-dirigent

© Barth Decobecq