Khachatryan plays Bruch

Bozar
Brussel
vr 29.03.24 20:00
Tarief los ticket
€ 48 - 40 - 26 - 12
Palais des Beaux-Arts de Charleroi
Henegouwen
za 30.03.24 20:00
Tarief los ticket
€ 18 - 15

Sofia Gubaidulina, Das Gastmahl während der Pest
Max Bruch, Violin Concerto No. 1 in G minor, Op. 26
Sergei Prokofiev, Romeo and Juliet, Op. 64 (selection)


VIOOLCONCERTO EN EEN LIEFDESVERHAAL

De intussen 92-jarige Tataars- Russische componiste Sofia Gubaidulina groeide op onder Stalin, werd bij haar eindexamen compositie in Moskou bemoedigend toegesproken door Shostakovich en woont sinds de ineenstorting van de Sovjet-Unie als een soort van kluizenaar in de buurt van Hamburg. De titel van haar orkestcompositie Das Gastmahl während der Pest (2006) verwijst naar het gelijknamige drama van Pushkin. In dat toneelstuk, dat zich afspeelt tijdens de Londense pestepidemie van 1665, viert een vrolijk gezelschap het leven met een schitterend banket. Daarbij laten ze zich niet uit het lood slaan door passerende lijkwagens en een moraliserende pastoor.

De publiekslieveling Sergey Khachatryan, winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd 2005, keert terug naar België voor een uitvoering van het overbekende Eerste vioolconcerto van Max Bruch. Hij schreef dit werk op vrij jonge leeftijd. De compositie was echter een zware bevalling. Bruch was uiterst ontevreden met de eerste uitvoering, trok de partituur terug en stuurde ze naar Joseph Joachim, de beroemdste violist van zijn tijd. Op basis van Joseph Joachims suggesties wijzigde Bruch het concerto ingrijpend. In 1868 ging de finale versie van het Eerste vioolconcerto in première, deze keer met Joseph Joachim als solist. Hoewel Bruch later nog een Tweede en een Derde vioolconcerto componeerde, blijft zijn Eerste vioolconcerto tot op de dag van vandaag zijn meest opgevoerde werk. Joseph Joachim noemde Bruchs concerto later “het meest rijke en verleidelijke werk” dat hij kende.

Toen Sergei Prokofiev in 1934 begon met het schrijven van zijn Romeo en Julia, kon hij niet vermoeden hoe moeilijk het zou worden om dit ballet uiteindelijk opgevoerd te krijgen. Aangezien de Sovjetautoriteiten moeilijk deden en theaters hem meermaals in de  kou lieten staan, besliste Prokofiev na een aantal jaren om de muzikale hoogtepunten van de meer dan twee uur durende partituur te bundelen in drie symfonische suites. Zo kon hij in afwachting van een scenische uitvoering zijn muziek alvast verspreiden. Het Belgian National Orchestra onder leiding van geassocieerd dirigent Michael Schønwandt speelt delen uit alle drie de symfonische suites.

 

Michael Schønwandt, dirigent
Sergey Khachatryan, viool

 

© Photo by Marco Borggreve

Artiesten

Michael Schønwandt

Michael Schønwandt, born in Copenhagen, is Principal Conductor of the Opéra Orchestre National de Montpellier.

Sergey Khachatryan

Born in Yerevan, Armenia, Sergey Khachatryan won First Prize at the VIII International Jean Sibelius Competition in Helsinki in 2000, becoming the youngest ever winner in the history of the competi