Dvořák 6 & Beatrice Rana plays Mozart

Bozar
Brussel
vr 14.06.24 20:00
Tarief los ticket
€ 48 - 40 - 26 - 12

Antonín Dvořák, Othello Overture, Op. 93, B. 174
Wolfgang Amadeus Mozart, Piano Concerto No. 20 in D minor, K. 466
Antonín Dvořák, Symphony No. 6 in D major, Op. 60, B. 112


MOZARTS DONKERE ZIJDE 

De Othello-ouverture is de laatste van drie concertouvertures die de Tsjechische componist Antonín Dvořák begin jaren 1890 schreef. Waar In Nature’s Realm en de Carnival Ouverture de natuur en het leven beschrijven, daar gaat de Othello-ouverture over de liefde. Gebaseerd op Shakespeares tragedie verklankt Dvořák hoe de mens kan ruïneren wat de natuur en het leven hem hebben gegeven. Een duister hoofdthema (Othello) wordt in de expositie naast een groep lyrische neventhema’s geplaatst (Desdemona). Na elkaar in ‘zalige gelukzaligheid’ te hebben omhelsd, verliest Othello in de doorwerking de controle en vermoordt hij zijn vrouw. Na een moment van introspectie eindigt de ouverture op muzikaal vlak zo mogelijk nog onstuimiger met Othello’s zelfmoord.

De jonge Italiaanse pianiste Beatrice Rana brengt hierna Mozarts Twintigste pianoconcerto, geschreven in de donkere toonaard van re klein. De eerste beweging van deze ongelofelijk mooie, maar van onheil zwangere compositie, is bijzonder dramatisch. Dezelfde noodlottige sfeer vindt men terug in de Don Giovanni-ouverture en het Requiem – beide eveneens geschreven in de toonaard van re klein. De tweede beweging, een romance, biedt verlichting en laat de wereld terug baden in een lieflijk licht. Met haar extreme dynamieken en een ongelofelijke stuwkracht die naar een stralend einde in re groot leidt, is de laatste beweging bijna Beethoveniaans.

Anti-Tsjechisch sentiment verhinderde de première van Antonín Dvořáks Zesde symfonie in Wenen, ook al was zij geschreven voor Hans Richter, chef-dirigent van de Wiener Philharmoniker. Groeiend nationalisme had Dvořák in een paar jaar tijd van een geaccultureerde Duitser veranderd in een Tsjech die een te grote concurrentie vormde voor de in Wenen heersende Germaanse cultuur. Na een uiterst succesvolle première in Praag won Dvořáks Zesde symfonie in de rest van Europa echter snel aan populariteit. Velen lieten zich bekoren door de uitgebalanceerde mix tussen het modernisme van Liszt en Wagner, het conservatisme van Brahms en heel wat Tsjechische volkselementen (zoals het gebruik van een Boheemse dans, de furiant, in de derde beweging).

 

Michael Schønwandt, dirigent
Beatrice Rana, piano

 

© Photo by Simon Fowler

Artiesten

Michael Schønwandt

Michael Schønwandt, born in Copenhagen, is Principal Conductor of the Opéra Orchestre National de Montpellier.

Béatrice Rana

Beatrice Rana a déjà marqué les esprits à travers ses concerts dans le monde par son impressionnante maturité et sa profonde personnalité musicale.