Beethoven 5 & Gerstein plays Bartók

CC Hasselt
Limburg
za 16.12.23 20:00
Tarief los ticket
€ 34 - 17
Bozar
Brussel
zo 17.12.23 15:00
Tarief los ticket
€ 48 - 40 - 26 - 12

Andrea Tarrodi, Ascent – Concerto for Orchestra
Béla Bartók, Piano Concerto No. 3 in E major, Sz. 119, BB 127
Ludwig van Beethoven, Symphony No. 5 in C minor , Op. 67


“ZO KLOPT HET NOODLOT AAN DE DEUR” 

Eerste gastdirigent Roberto González-Monjas begint dit concert met werk van de Zweedse componiste Andrea Tarrodi. Ascent – Concerto for Orchestras een compositie in zeven delen die zich vanuit een trog (een diepe kloof in de zeebodem) langzaam maar zeker omhoogwerkt naar een mooie sterrenhemel.

Op de vlucht voor de Tweede Wereldoorlog bracht de Hongaarse componist Béla Bartók zijn laatste levensjaren door in Amerika. Aanvankelijk kon hij daar niet goed aarden. Naast heimwee speelden ook ziekte en een schrijnend gebrek aan geld hem parten. Zijn situatie werd echter aanzienlijk verbeterd in 1943, toen hij de opdracht kreeg voor het later beroemd geworden Concerto for Orchestra. In 1945 voelde hij zich zo goed, dat hij het plan opvatte om een pianoconcerto – intussen zijn derde – te schrijven voor de verjaardag van zijn tweede vrouw, Ditta Pásztory. Dit lichte en luchtige werk, bijna neoklassiek van aard, raakte echter net niet afgewerkt: Bartók stierf 17 maten voor het einde van de partituur en één maand voor zijn vrouw haar verjaardag.

Beethovens Vijfde symfonie is misschien wel het beroemdste werk uit de geschiedenis van de klassieke muziek. Het sterk ritmische openingsmotief – drie korte slagen en één lange slag – zou Beethoven ooit omschreven hebben met de woorden “zo klopt het noodlot aan de deur”. Anders dan bij de Grieken was het noodlot in het tijdperk van de verlichting echter geen kracht meer aan dewelke men zich blind onderwierp. In vier bewegingen baant Beethoven zich in zijn Vijfde symfonie dan ook een weg van de duisternis (het openingsdeel in do klein) naar het licht (het slotdeel in do groot). “Verlichting is de bevrijding van de mens uit de onmondigheid die hij aan zichzelf te danken heeft,” zo beweerde de Duitse filosoof Immanuel Kant ooit. De onheilspellende noodlotslagen uit de eerste beweging ondergaan verschillende metamorfoses en keren in de vierde beweging uiteindelijk terug in een heldere, triomferende mars.


Roberto González-Monjas, dirigent
Kirill Gerstein, piano

 

© Photo by Marco Borggreve

Artiesten

Roberto González-Monjas

Highly sought-after as a conductor and violinist, Roberto González-Monjas is rapidly making a mark on the international scene.

Kirill Gerstein

How often is it that a piano disc comes along consisting entirely of new music as technically exhilarating in its modern way as any disc of Chopin or Liszt?