Raphaela Gromes & Saint-Saëns - Symphony 3 “Organ symphony”

Bozar
Brussel
vr 28.10.22 20:00
Tarief los ticket
€ 48 - 40 - 26 - 12

Ottorino Respighi, Preludio, corale e fuga

Camille Saint-Saëns, Cello Concerto No. 1 in A minor, Op. 33

Camille Saint-Saëns, Symphony No. 3 in C minor, Op. 78, “Organ Symphony”

De Preludio, corale e fuga was het eindexamen compositie van de Italiaanse componist Ottorino Respighi aan het Liceo Musicale di Bologna. Het werk is daarnaast ook de vrucht van enkele lessen in de compositie die Respighi kreeg van Nikolai Rimsky-Korsakov. Beide componisten ontmoetten elkaar in Sint-Petersburg waar Respighi enkele maanden werkte als lessenaanvoerder viool bij het orkest van het Russische Keizerlijke Theater. De commentaar van de jury op Respighi’s eindexamen in Bologna? “Respighi is geen leerling, maar een meester!”

Als er één ding was waarin de jonge Camille Saint-Saëns uitblonk, dan was het in het schrijven van concerto’s. Toen hij in 1872, op 37-jarige leeftijd aan zijn Eerste celloconcerto begon, had hij al drie pianoconcerto’s en twee vioolconcerto’s op zijn naam staan. Onder de invloed van Liszt schreef Saint-Saëns een celloconcerto in één beweging waarvan het openingsmateriaal cyclisch wordt verwerkt. “Vorm is de essentie van kunst,” beweerde hij ooit: “en virtuositeit geeft een componist de vleugels om hoog boven het alledaagse en het afgezaagde te scheren.”

Een tiental jaar later werd Camille Saint-Saëns in Engeland geroemd als de grootste nog levende Franse componist. Op vraag van de Royal Philharmonic Society schreef hij zijn Derde symfonie. In deze compositie valt vooral het ingenieuze gebruik van toetsinstrumenten op: naast de piano (die zowel twee- als vierhandig wordt bespeeld) speelt ook het orgel een uitermate belangrijke rol. Camille Saint-Saëns droeg de Derde symfonie op aan zijn pas overleden vriend Franz Liszt en baseerde zijn muzikaal materiaal op de gregoriaanse melodie van het Dies irae, de sequens uit de dodenliturgie.

 

Roberto González-Monjas, dirigent
Raphaela Gromes, cello
Pierre Liemans, orgel

Artiesten

Roberto González-Monjas

Highly sought-after as a conductor and violinist, Roberto González-Monjas is rapidly making a mark on the international scene.