Mahlercyclus

De drie federale cultuurinstellingen – de Munt, Bozar en het Belgian National Orchestra – slaan de handen in elkaar om verspreid over twee seizoenen uitvoeringen te verzorgen van alle symfonieën van Gustav Mahler. Dit seizoen kan je alvast de Eerste, Tweede, Vijfde en Zesde symfonie (her)ontdekken! Ook Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen staan op het programma.


Mahler 1, “Titan” (Belgian National Orchestra & Roberto González-Monjas)

Op zondag 24 september in Bozar (15u) geeft het Belgian National Orchestra onder leiding van Roberto González-Monjas het startschot voor deze Mahlercyclus met de Eerste symfonie. Daarnaast staat ook nog Mozarts Vijfde vioolconcerto op het programma, met de Russisch-Britse violiste Alina Ibragimova als soliste.

De Eerste symfonie van Mahler begint met het ontwaken van de natuur: strijkers spinnen met flageolettonen dunne nevelslierten, terwijl houtblazers vogelgeluiden imiteren. Na een onstuimige, van leven bruisende finale presenteert de tweede beweging een in diepe strijkers geaarde boerendans. Voor de derde beweging, een ironische dodendans op de melodie van Broeder Jacob in mineur, zou Mahler een houtsnede van Moritz von Schwind als inspiratiebron hebben gebruikt. Op Wie die Tiere den Jäger begraben is te zien hoe in een dicht bos enkele dieren, inclusief enkele ‘Bremer Stadtmusikanten’ met nauwelijks verholen pret een jager ten grave dragen. De vierde en laatste beweging begint met “een plotse uitbraak van wanhoop, afkomstig uit een diep geraakt hart.” De daarop volgende 20 minuten buigt Mahler met een immense krachtinspanning donker om in licht, waarna een briljante apotheose met een gezamenlijk rechtstaan van de zeven hoornisten de symfonie op grootse wijze afsluit.

 


 

 

koop tickets

 

Mahler 2, “Auferstehung” (Symfonieorkest van de Munt & Alain Altinoglu)

Op zondag 1 oktober in Bozar (17u) waagt het Symfonieorkest van de Munt zich onder leiding van Alain Altinoglu aan Mahlers Tweede symfonie. Daarvoor krijgt het orkest het gezelschap van Ilse Eerens (sopraan), Nora Gubisch (alt), het koor van de Munt en het Vlaams Radiokoor. 

Apocalyptische trompetten. Een orgel. Een gigantisch symfonisch orkest en dito koor. Een extra ‘Fernorchester’. Klokken. Zangsolisten. Meer is er niet nodig om Gustav Mahlers monumentale Tweede symfonie uit te voeren. De dimensie van de middelen verraadt de ambitie van de boodschap: niet de ontberingen en de tegenslagen van het leven, niet de ellende en de angst, zelfs niet de dood hebben niet het laatste woord. De mens is in staat zichzelf en zijn sterfelijkheid te overwinnen.  Van de grimmige Totenfeier-mars uit het openingsdeel tot de euforische extase van het slotkoor houdt deze “Auferstehungssymphonie” je als luisteraar anderhalf uur lang in zijn ban.
 

 


 

koop tickets

 

Lieder eines fahrenden Gesellen (Symfonieorkest van de Munt & Alain Altinoglu)

Op zondag 18 februari in Bozar (17u) voert het Symfonieorkest van de Munt onder leiding van chef-dirigent Alain Altinoglu Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen uit, met de bariton Stéphane Degout als solist. Daarnaast staat ook Korngolds Vioolconcerto op het programma (met Saténik Khourdoïan als soliste), Arnold Schönbergs Vijf stukken voor orkest en zelfs muziek van John Williams, gecomponeerd voor de Harry Potter-films. 

Afscheid en dood zijn de basisthema’s in Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen. In deze liedcyclus voor orkest verwerkte Mahler zijn liefdesbreuk met Johanna Richter in zes gedichten waarvan hij er vier als lied componeerde. De typisch romantische tegenstelling van de ondraaglijk gekwelde geliefde in een idyllische natuursetting wordt pas opgelost wanneer de protagonist zich voor eeuwig te slapen legt onder een lindeboom.


 

 

koop tickets

 

Mahler 6, “Tragische” (Belgian National Orchestra, Symfonieorkest van de Munt & Antony Hermus)

Op zondag 14 april in Bozar (15u) slaat Belgian National Orchestra de handen in elkaar met het Muntorkest voor een opvoering van Mahlers Zesde symfonie onder de muzikale leiding van chef-dirigent Antony Hermus. Daarnaast staat ook nog Mozarts 23ste pianoconcerto op het programma, met de wereldberoemde Argentijnse pianist Nelson Goerner als solist.

Mahler componeerde zijn Zesde symfonie in wat misschien wel de gelukkigste periode van zijn leven was. Toch klinkt dit werk, soms “De tragische” genoemd, ontzettend duister. Velen, waaronder ook zijn vrouw Alma Mahler, dichtten deze compositie profetische kwaliteiten toe, zowel op persoonlijk als op geschiedkundig vlak. De dood van Mahlers oudste dochter, zijn ontslag als dirigent aan de Wiener Hofoper, de verontrustende diagnose van een hartklepinfectie, alsook de Eerste Wereldoorlog – zaken die allemaal voor de deur stonden – zijn inderdaad de tragische gebeurtenissen die passen bij het donkere karakter van de Zesde symfonie. Beroemd is vooral de vierde en laatste beweging waarbij een reusachtige hamer tot inzet komt om een fatale noodlotsslag te generen. Op de Achtste na, is de Zesde Mahlers grootst bezette symfonie: elke uitvoering van dit werk zorgt voor diep beklijvende, onvergetelijke momenten.
 

 

 

koop tickets

 

Mahler 5 (Dallas Symphony Orchestra & Fabio Luisi)

Op zondag 16 juni in Bozar (19u) voert het Dallas Symphony Orchestra onder de muzikale leiding van Fabio Luisi Mahlers Vijfde symfonie op. Daarnaast staat ook John Williams’ Tweede vioolconcerto op het programma.

Hoewel John Williams vooral bekend is van zijn inmiddels legendarische filmmuziek (denk aan Star Wars en Harry Potter), heeft de Amerikaanse meester ook een boeiend symfonisch oeuvre nagelaten. Genoeg om je nieuwsgierigheid te prikkelen, met voor deze gelegenheid zijn Tweede Concerto voor viool en orkest, hier gebracht door het ongelooflijke talent van Anne-Sophie Mutter, een wereldster van de viool, op dertienjarige leeftijd door Herbert von Karajan ontdekt. Voor zijn Europese tournee onder leiding van Fabio Luisi biedt het Dallas Symphony Orchestra je in de tweede helft een van de sleutelwerken van het symfonisch repertoire: Mahlers Vijfde symfonie. Een knipoog naar John Williams? Misschien wel: het diepgaande en intense werk heeft een deel van zijn populariteit te danken aan het gebruik ervan door Luchino Visconti als soundtrack voor zijn film Death in Venice.
 

 

 

koop tickets