Rachmaninov festival - Complete Piano concertos

Bozar
Brussel
zo 05.02.23 15:00
Tarief los ticket
€ 48 - 40 - 26 - 12

Sergei Rachmaninov,
Rhapsody on a Theme of Paganini, Op. 43
Scherzo in D minor
Piano Concerto No. 4 in G minor, Op. 40
Piano Concerto No. 3 in D minor, Op. 30

Zijn Derde pianoconcerto, misschien wel zijn meest geliefde werk, componeerde Rachmaninov in de zomer van 1909 op het landgoed Ivanovka, de plaats waar hij zijn hart en ziel verloren had. Aanleiding voor de compositie was het lucratieve aanbod van een Amerikaanse tournee, waarbij Rachmaninov zich eerst en vooral als virtuoos pianist wou etaleren. Veel tijd om te oefenen bleef er na het beëindigen van de partituur echter niet meer over: Rachmaninov bereidde zich voor op de première van zijn Derde pianoconcerto door op een stille piano te oefenen tijdens het oversteken van de Atlantische Oceaan. Na een eerste opvoering in november 1909 in New York dirigeerde niemand minder dan Gustav Mahler de tweede opvoering van Rachmaninovs pianoconcerto.

Na het uitbreken van de Russische Revolutie in 1917 vestigde de componist-pianist zich definitief in de Verenigde Staten. Door zijn emigratie stopte Rachmaninov echter nagenoeg met componeren: in de laatste 20 jaar van zijn leven schreef hij slechts zes composities. De eerste daarvan was het Vierde pianoconcerto, een werk dat hij herhaaldelijk zou reviseren. Jazzy invloeden, vrije ritmes en zwevende harmonieën maken dat het Vierde pianoconcerto een stuk moderner klinkt dan Rachmaninovs andere pianoconcerti. Vooral in Rusland kent dit concerto een grote populariteit.

Waar het Scherzo in re klein Rachmaninovs vroegste nog bestaande orkestcompositie is (geschreven in februari 1888), daar is de Rapsodie op een thema van Paganini een van Rachmaninovs laatste werken, geschreven in zijn zomerhuis in Zwitserland in de zomer van 1934. Het werk dat bestaat uit een thema met 24 variaties – die zonder pauze in elkaar overvloeien – kan ook als een pianoconcerto in drie delen worden beschouwd. De eerste 10 variaties hebben het karakter van een eerste beweging, variatie 11 tot en met 18 doen denken aan een adagio en de variaties 19 tot en met 24 vormen een soort van finale. Het thema baseerde Rachmaninov op de vierentwintigste en laatste Capriccio van Niccolò Paganini voor viool.

 

Cristian Măcelaru, dirigent
Behzod Abduraimov, piano
Denis Kozhukhin, piano

Casa Kafka

  
Gerealiseerd met de steun van de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid  Tax Shelter