New year's concert 2020
Leonard Bernstein, Candide ouverture
George Gershwin, Cuban Overture
Georges Bizet, Carmen : suite (extracten)
Giacomo Meyerbeer, Les Patineurs (extracten)
Charles Gounod, Faust (wals)
Johannes Brahms, Ungarische Tänze nr. 1
Johann, Jr. Strauss, Pizzicato Polka
Johann, Jr. Strauss, Kaiser-Waltz, op. 437
Alexander Borodin, Prince Igor : Polovtsian Dances
Aram Khachaturian, Spartacus suite : "Adagio"
Aram Khachaturian, Masquerade (wals)
Aram Khachaturian, Gayane : Lesginka
WALTZING AWAY
De negentiende eeuw was een grillige periode in Europa. Frankrijk bijvoorbeeld, ging in honderd jaar tijd van monarchie naar republiek, terug naar keizerrijk om vervolgens weer een republiek te worden. De rijke Parijzenaren hielden zich echter liever bezig met andere zaken: “nergens werd over gesproken, behalve danspartijen en schitterende soirees,” aldus de flamboyante modejournalist Octave Uzanne. Populair op deze festiviteiten was de wals, de levendig draaiende dans op de driekwartsmaat. Componisten schreven ze soms specifiek voor deze gelegenheden, of als onderdeel van een opera of ballet.
Parijs walste door. Ondanks deze perikelen in eigen land, bleef Frankrijk zijn macht op het wereldtoneel bruut vergroten, ten koste van honderdduizenden levens. De kracht van de muziek doet ons de ellende van de echte wereld even vergeten. Maar pas op voor u iemand ten dans vraagt: vergeten kan snel omslaan in ontkenning.