Forgotten Offerings

Bozar
Brussel
vr 07.02.25 20:00
Tarief los ticket
€ 48 - 10
Namur Concert Hall
Namen
za 08.02.25 19:00
Tarief los ticket
€ 28 -14

Olivier Messiaen, Les Offrandes oubliées
Maurice Ravel, Piano Concerto in G major
Maurice Ravel, Piano Concerto for the Left Hand in D major
Claude Debussy, La Mer

 

SUBSCRIPTION 3: STERSOLISTEN

 

DEBUSSY & ALEXANDRE THARAUD PLAYS RAVEL 

Les Offrandes oubliées is het eerste orkestwerk van Olivier Messiaen, geschreven op 22-jarige leeftijd toen hij net was afgestudeerd aan het Parijse conservatorium. Messiaen schildert in deze driedelige compositie eerst hoe Jezus aan het kruis hangt. Vervolgens, met een wirwar aan glissandi en begeleid door heftige trompetstoten, toont hij hoe de mens afdaalt in de zonde. Een ingetogen eucharistieviering rondt Les Offrandes oubliées af met een tapijt van pianissimo akkoorden op gedempte snaren.

In 2025 is het precies 150 jaar geleden dat de Franse componist Maurice Ravel werd geboren. Maurice Ravel dacht al lang na over het componeren van een pianoconcerto toen hij in 1929 de opdracht kreeg van Paul Wittgenstein om een pianoconcerto voor de linkerhand te schrijven. Deze Oostenrijkse pianist had tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn rechterarm verloren, maar arrangeerde zelf werken en gaf composities in opdracht om toch zijn pianistencarrière te kunnen verderzetten. Ravel nam de opdracht aan en zo ontstond het Pianoconcerto voor de linkerhand in D, een eendelige compositie die eerder donker en tragisch van aard is.

Parallel schreef Ravel echter ook nog het Pianoconcerto in G, in drie delen en voor twee handen. Dit briljante werk – dat Ravel eerst een ‘Divertissement’ wou noemen – is veel lichter van aard en put inspiratie uit jazzmuziek en Baskische volksmelodieën. “Mijn enige wens was om een concerto te schrijven waarin de virtuositeit van de solist duidelijk naar voren komt, zonder diepgang na te streven. Als voorbeeld nam ik twee musici die, naar mijn mening, dit type compositie het beste illustreerden: Mozart en Saint-Saëns.”

Verwacht geen wilde stormen en heftige rukwinden in Debussy’s misschien wel meest geliefde compositie. La Mer verklankt een relatief kalme zee, die in de wijze waarop de golven het licht weerkaatsen, oneindig divers is. Impressionisme, symbolisme en Debussy’s fascinatie voor Japanse tekenprenten zoals Hokusai’s De grote golf smelten in dit werk samen tot een van de meest kleurrijke composities die de muziekgeschiedenis rijk is.

 

Fabien Gabel, dirigent
Alexandre Tharaud, piano