De Mahler-cyclus gaat verder met de Vierde symfonie. Regula Mühlemann zingt daarnaast ook aria’s van Mozart en Strauss.
De Zwitserse sopraan Regula Mühlemann wist op korte tijd zowat alle grote opera- en concertpodia te veroveren. Zowel het publiek als de critici roemen haar uitzonderlijk mooie timbre en diep doorleefde vertolkingen. In de bekende Wiener Staatsoper zong ze hoofdrollen als Susanna/Le nozze di Figaro, Adina/L’elisir d’amore en Blonde/Die Entführung aus dem Serail. Ook aan de Milanese La Scala en aan de Staatsoper Berlijn was ze reeds in titelrollen te horen. In het bijzonder geroemd werd haar Pamina/Die Zauberflöte op de Salzburger Festspiele van 2022. In dit concert is Regula Mühlemann voor het eerst in Bozar te horen, waar ze naast de sopraansolo van Mahlers Vierde symfonie ook enkele aria’s van Mozart zal vertolken.
Mahlers Vierde symfonie begint met een sterk ritmisch motief, gespeeld door sledebelletjes die op een stok zijn gemonteerd. Waar die stok in het eerste deel nog traag en bedachtzaam wordt geschud, daar komt ditzelfde instrument agressief tot inzet in de vierde en laatste beweging. Een sopraan schildert met een gedicht uit de volksliederenverzameling Des Knaben Wunderhorn een hemels tafereel. Het ritmische motief verstoort de idylle en leidt een passage in die verhaalt hoe meerdere dieren voor het feestmaal worden geslacht. Mahlers Vierde symfonie kent een vrij klassieke opbouw, duurt niet langer dan een uur en is relatief klein bezet. Laatromantisch pathos maakt plaats voor nieuwe eenvoud: een humoreske tweede beweging en een innig, verheven adagio beroeren zonder het gebruik van romantische breedspraak.
Onderdeel van de Mahlercyclus georganiseerd door de drie federale instellingen.
Gerealiseerd met steun van de Belgische taxshelter via Casa Kafka Pictures.
Verrijk je concertervaring met een inleiding in het Ovaal Salon van Bozar! De inleiding start om 19u en is gratis op vertoon van je concertticket.