Ronan Tighe is hoofd artistieke planning. Na zijn werk bij het Auckland Philharmonia Orchestra (Nieuw-Zeeland), Irish Chamber Orchestra, Antwerp Symphony Orchestra en als artist manager in Londen, is hij vandaag actief in Brussel bij het BNO. Ronan is een man met een missie: bruggen bouwen tussen BNO en alle gemeenschappen die het orkest omringen en zo het publiek vernieuwen en verbreden.
We ontwikkelden een sterke strategie voor seizoen 25*26, die we vanaf seizoen 26*27 nog nadrukkelijker zullen uitrollen. Meer concreet bouwen we zoveel mogelijk bruggen naar alle lagen van de bevolking. Dat betekent dat we vooral inzetten op samenwerkingen met musici buiten de klassieke muziek, afkomstig uit de pop, rap en folk. We leggen ook de link naar andere kunstgenres zoals dans, film en beeldende kunst. Tegelijkertijd geven we klassieke muziek de ruimte om gewoon zichzelf te zijn, trekken we haar open naar een brede groep van concertgangers die nieuwsgierig is naar klassiek – want die is er zeker ook.
Ons orkest was één van de eerste om de uitdaging van een internationale reeks symfonische optredens met popzangeres Zaho de Sagazan aan te gaan.
We gaan de samenwerking aan met de momenteel erg populaire Franse popzangeres Zaho de Sagazan. Zij brengt op 23 en 24 oktober een programma met het BNO, dat deel uitmaakt van een internationale reeks symfonische optredens. Ons orkest was één van de eerste om de uitdaging aan te gaan. Enkele weken later treden we op met de Brusselse rapper Scylla. De optredens op 6 en 7 november zijn al volledig uitverkocht! Maar geen nood: op 10 november is er nog een derde concert gepland.
Jazeker! Folk bijvoorbeeld. We hebben op 8 februari 2026 folkviolist Tcha Limberger te gast, die muziek van Bartók combineert met authentieke Transsylvanische volksmuziek. Hij staat zij aan zij met een klassieke stervioliste, Simone Lamsma, die zal schitteren in Bartóks Tweede vioolconcerto, maar ook samen met Tcha vioolduetten zal brengen. Twee virtuozen op het podium: dat wordt magisch.
Absoluut. Hou je van hedendaagse dans? BNO participeert in de Bozar-reeks Staging the Concert op 18 september. Ster van de avond is de Marokkaanse choreograaf Radouan Mriziga, die zijn eigen soundscapes bouwt en daarbij zijn roots alle eer aandoet. Samen met danseres Maïté Maeum Jeannolin maakt Radouan een programma met John Adams’ Shaker Loops als soundtrack.
Voor wie nieuwsgierig is of voor het eerst de klassieke muziek wil komen ontdekken, starten we in oktober met een reeks Symphonic Dates. Thomas Vanderveken presenteert telkens een absolute klassieker: hij leidt het werk in, geeft luistertips en communiceert vooral zijn liefde en enthousiasme voor de muziek. We starten met de Nieuwe Wereldsymfonie van Dvorák op 30 oktober, in april volgt dan Beethovens Pastorale. Bovendien worden dit top-uitvoeringen, met geweldige dirigenten: James Feddeck dirigeert Dvorák, Richard Egarr leidt het BNO in Beethoven.
We stellen ons voortdurend de vraag: hoe weerspiegelen we de plek waar we zijn – Brussel, België – én de wereld in al haar diversiteit?
Ik werkte ook enkele jaren in Auckland, eveneens een kosmopolitische stad, maar met een heel andere demografie dan Brussel — met Māori, Polynesiërs, Europeanen, Chinezen, enz. We streefden ernaar een orkest te zijn voor al die gemeenschappen. Met BNO koesteren we gelijkaardige ambities, en dat maakt het hier zo boeiend en uitdagend. We stellen ons voortdurend de vraag: hoe weerspiegelen we de plek waar we zijn – Brussel, België – én de wereld in al haar diversiteit? Daarnaast denken we ook na over de tijd waarin we leven, met al zijn turbulentie en uitdagingen. Onze missie is om die tijd en die plek te weerspiegelen in ons werk – via de artiesten met wie we samenwerken, de manier waarop we concerten programmeren en vormgeven, en zoveel meer.