Staging the Concert Griet De Cort 205714 Griet De Cort V2

Choreografie van ruimte en geluid

Interview, Nieuws

Wat gebeurt er als muziek, dans en architectuur samensmelten? Op 18 september zoekt BNO het antwoord in Bozars Staging the Concert, samen met danseres Maïté Maeum Jeannolin en choreograaf Radouan Mriziga. We gingen in gesprek met Mriziga en Elias D’hollander, onderzoeker aan de UGent en zijn creatieve partner.

Hoe zou je je werk omschrijven?

Radouan Mriziga: Ik onderzoek de relatie tussen lichaam, ruimte en innerlijk — altijd vertrekkend vanuit een choreografisch perspectief. Dat kan vele vormen aannemen: dans, tekst, installatie, video, maar beweging is steeds het uitgangspunt.

Elias D’hollander: Ik bestudeer de interactie tussen choreografie en architectuur. Tijdens mijn onderzoek kwam ik Radouans werk tegen — het sprak me meteen aan door de manier waarop het in staat is om tegelijk op verschillende niveaus te resoneren — vanuit het lichaam naar de buitenwereld toe.

Muziek, geluid en ritme zijn altijd aanwezig in mijn werk
Radouan Mriziga Choreograaf
Naamloos 0568605686 1x1
© Griet De Cort - BNO — Maïté Maeum Jeannolin

Wat mogen we verwachten op 18 september?

R.M.: Muziek, geluid en ritme zijn altijd aanwezig in mijn werk — ze sturen de beweging. Ik hou ervan om met live-musici te werken, om die interactie op te zoeken. Daarom hebben we gekozen voor Shaker Loops van John Adams: de strijkers bieden veel vrijheid. Zelf blijf ik uit de performance om het geheel — zaal, musici, en de fantastische danseres Maïté Maeum Jeannolin — beter te observeren.

Wordt de Henry Le Bœufzaal ook een personage?

R.M.: Zeker! Het is mijn eerste keer in Bozar, zo’n bijzondere plek. Voor mij voelt het als een ruimteschip dat je ergens naartoe voert… De zaal is zowel technisch als visueel en akoestisch heel verfijnd. We hebben veel nagedacht over hoe de architectuur in de ervaring kan worden opgenomen.

E.D.: Het Paleis voor Schone Kunsten van Horta werd gebouwd op lastige grond, die eerst moest worden drooggelegd. Het gebouw zelf zet dus aan tot nadenken over ecologie en over de relatie die Brussel met water heeft. Tegelijk toont het de architecturale evolutie van Horta, van de koloniale invloeden van de “Style Congo” naar een meer formele moderniteit. Die dialoog tussen verleden en heden speelt mee in het verhaal dat we vertellen.

 

Welke thema’s willen jullie nu verkennen?

R.M.: We willen verschillende lagen verweven: de geschiedenis van de muziek, van de muzikant, van de zaal en hun band met de natuur — en alles komt samen via het geluid. Het publiek beweegt zich door dit gelaagde veld, van het persoonlijke naar bredere thema’s zoals ecologie.

Het Paleis voor Schone Kunsten van Horta zelf zet aan tot nadenken over ecologie en over de relatie die Brussel met water heeft. Die dialoog tussen verleden en heden speelt mee in het verhaal dat we vertellen.
Elias D'hollander Onderzoeker en creatieve partner

Hoe inspireert klassieke muziek je, Radouan?

R.M.: In Marokko dans je niet op klassieke muziek. Dan stel je je de vraag: kan ik hiervoor dans maken? De structuur, de geschiedenis, het compositorisch denken van klassieke muziek spreekt me enorm aan. Maar te veel analyse haalt soms het mysterie weg. Ik probeer die magie weer voelbaar te maken, met mijn choreografische blik.

Staging the Concert Griet De Cort 0557005570 Griet De Cort 1x1
© Griet De Cort - BNO — Maïté Maeum Jeannolin

Hoe werken jullie concreet?

R.M.: Een scenografie maken is eigenlijk een reis vormgeven voor het publiek. In dit project is muziek voor het eerst het vertrekpunt. Normaal vertrek ik eerder vanuit gevoelens, beelden, herinneringen. Alles vertrekt vanuit het lichaam en gaat via ruimte en geluid naar het publiek. Intuïtie en emotie bepalen de keuzes — anders duurt het werk 24 uur! (lacht)

E.D.: Wat me aanspreekt in Radouans werk is de balans tussen openheid en complexiteit: hij geeft het publiek ruimte om zijn eigen ervaring op te bouwen, zonder een bepaalde interpretatie op te leggen. Zoals schrijver en filosoof Édouard Glissant het noemt: “opaciteit” — je hoeft niet alles te begrijpen om verbinding en relatie te voelen.

Ik hoop dat het publiek zich verbindt met de muziek, de performer, de ruimte, en met hun eigen herinneringen en verbeelding. Mijn bedoeling is om een blijvende indruk achter te laten, zowel fysiek als mentaal.
Radouan Mriziga Choreograaf

Wat hopen jullie dat het publiek meeneemt?

R.M.: Een gevoel van samenzijn. Ik hoop dat het publiek echt actief betrokken raakt — niet gewoon op afstand toekijkt — maar zich verbindt met de muziek, de performer, de ruimte, en met hun eigen herinneringen en verbeelding. Mijn bedoeling is om een blijvende indruk achter te laten, zowel fysiek als mentaal. Als dat lukt, is dat voor mij meer dan genoeg!

20260227 Fire In My Mouth Chris Lee

Zin om verder te gaan?

Staging the Concert maakt deel uit van een reeks concerten die nieuwe dimensies van de orkestmuziek verkennen. Het seizoen 25*26 heeft nog veel meer verrassingen in petto.

Geschreven door Thomas Clarinval

Gerelateerde concerten

do
30.10.2025
19:00
20251030 Thomas Vanderveken VRT 5
© VRT

Symphonic Date - Dvořák 9

Bozar

Laat je meevoeren door Dvořáks Negende symfonie tijdens een Symphonic Date, waar presentator Thomas Vanderveken je meeneemt in de beleving van dit meesterwerk.

  • James Feddeck, Dirigent
  • Thomas Vanderveken, Presentator
vr
27.02.2026
20:00
20260227 Fire In My Mouth Chris Lee
© Chris Lee

Fire In My Mouth

Bozar
Vocaal

Julia Wolfe's oratorium Fire In My Mouth geeft een stem aan de 146 mensen die omkwamen in een kledingfabriek, in een ontroerend herdenkingsconcert.

  • Gemma New, Dirigent
  • Vlaams Radiokoor
  • Kinder- en jeugdkoor van de Munt
  • Anne Kauffman, Enscenering
  • Jeff Sugg, Licht design, enscenering, video
  • Mark Grey, Sound design
  • Márion Talán, Kostuums
  • Kenny Savelson, Project manager
zo
08.03.2026
19:00
20260308 Thierry Escaich Marie Rollan 1
© Marie Rollan

Cathedral of Sound

Bozar
Orgel

Organist Thierry Escalch verrast ons met een symfonisch concert gewijd aan de muziek van de 20e eeuw, met Stravinky, Poulenc, Fauré en Copland.

  • Corinna Niemeyer, Dirigent
  • Thierry Escaich, Orgel