Tenor Ian Bostridge en hoornist Félix Dervaux laten proeven van Benjamin Britten, Roberto González-Monjas brengt Elgars beroemde Enigmavariaties.
In 1942 ontmoette Benjamin Britten de hoornvirtuoos Dennis Brain, een muzikant van de Royal Air Force Music Services. Hij overtuigde Britten ervan om voor hem een nieuw werk te schrijven. Dat leverde echter geen hoornconcerto op, maar de Serenade voor tenor, hoorn en strijkorkest. Een proloog en een epiloog voor hoorn solo omkaderen zes liederen die bij de première werden gezongen door Brittens levensgezel Peter Pears. Het thema van deze liederen, op teksten van zes Engelse dichters waaronder ook William Blake en John Keats, is de nacht. Of in de woorden van Britten: “de langer wordende schaduw, de verre bugel bij zonsondergang, de barokke pracht van de sterrenhemel, de zware engelen van de slaap; maar ook de mantel van het kwaad - de worm in het hart van de roos, het zondebesef in het hart van de mens”.
Toen de Britse componist Edward Elgar op een avond thuiskwam, zette hij zich nog even achter de piano om wat te improviseren. Zijn vrouw merkte een melodietje op dat haar beviel en Edward Elgar besloot dit verder uit te werken. Wat begon als een grap, mondde echter uit in een monumentale compositie die intussen tot de meest gespeelde muziek uit de 19de eeuw behoort. De Enigmavariaties bestaan uit een thema (het raadsel) en veertien variaties die elk zijn opgedragen aan specifieke vrienden van de componist. Edward Elgar stelde zich voor hoe zijn vrienden op een bepaald onderwerp zouden reageren en vertaalde die reacties in muziek. De eerste variatie wijdde hij aan zijn vrouw, de laatste variatie aan hemzelf.
Gerealiseerd met steun van de Belgische taxshelter via Casa Kafka Pictures.
Verrijk je concertervaring met een inleiding in het Ovaal Salon van Bozar! De inleiding start om 14u en is gratis op vertoon van je concertticket.