Rachmaninov Festival - Lezing Francis Maes

Bozar
Brussel
vr 03.02.23 19:00
Tarief los ticket
Free

Waarom kennen we Rachmaninov vooral als componist van pianoconcerti ?

Lezing in het Nederlands


In deze (Nederlandstalige) lezing gaat Francis Maes dieper in op de vraag waarom we Rachmaninov vooral kennen als de componist van het Tweede en Derde pianoconcerto. Over de rest van zijn oeuvre zijn critici het nog steeds niet eens: Het Dodeneiland of zijn koorsymfonie De Klokken halen eerder zelden het podium. Bij zijn opera’s De gierige ridder en Francesca da Rimini overvalt je gemakkelijk een gevoel van verlies, van een grote belofte die nooit ten volle wordt ingevuld.

Rachmaninov had het misschien in zich om een opvolger te worden van Tsjaikovski. Door omstandigheden viel zijn oeuvre beperkter uit dan dat van zijn illustere voorganger. Waar Tsjaikovski alle genres beoefende en een veelzijdig oeuvre naliet, bleef de oogst van Rachmaninovs talent eerder beperkt in aantal en in genres. De twee beroemde pianoconcerti vormen daarbij het onbetwistbare deel van zijn erfenis.

Francis Maes is professor Musicologie aan de UGent en daarnaast hoogleraar in de vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen. Als auteur van het boek A history of Russian Music: From Kamarinskaya to Babi Yar, intussen uitgegroeid tot een standaardwerk, geldt hij als specialist van de Russische muziek. Zijn meest recente boek, Een verhaal van het niet, gaat over Tchaikovsky’s opera Jevgeni Onegin.