Miloš Karadaglić & Concierto De Aranjuez / Piazzola Double Concerto

zo 25.04.21 15:00
BOZAR
Tarief los ticket
€ 46, 38, 24, 10

Sofia Gubaidulina, Fairytale poem

Joaquin Rodrigo, Concierto de Aranjuez

Astor Piazzola, Dubbel concerto voor gitaar en bandoneon

Sergey Prokofiev, Symfonie nr. 3 in c, op. 44

Spaans en Russisch vuur

Het modernisme van de Tataars-Russische componiste Sofia Gubaidulina werd in de Sovjet-Unie niet geapprecieerd. Zij mocht enkel muziek componeren voor documentaires, animatiefilms en radioprogramma’s. Haar compositie Fairytale Poem begon als begeleidende muziek bij een radio-uitzending van het Tsjechische sprookje Het kleine krijtje. Daarin droomt een krijtje ervan door een kunstenaar te worden gebruikt, maar ziet zichzelf tijdens een saaie wiskundeles wegslinken. Een jongen steelt het krijtje en begint ermee op straat te tekenen. Het krijtje is hierover zo verheugd, dat het niet merkt dat het langzaam opgeraakt. Sofia Goebaidoelina beschouwde dit sprookje als een metafoor voor het kunstenaarsleven en herwerkte haar muziek tot een zelfstandig toongedicht.

Het Concierto de Aranjuez is de bekendste compositie van Joaquín Rodrigo. Dit gitaarconcerto, dat net na de Spaanse Burgeroorlog werd geschreven, evoceert de tuinen van het Koninklijk Paleis van Aranjuez waar Rodrigo tijdens zijn jeugdjaren vaak kwam wandelen – meestal in het gezelschap van Victoria, zijn toekomstige vrouw. In de tweede beweging verwerkt Rodrigo zijn meest traumatische belevenis: zijn doodgeboren eerste zoon en de ongewisheid of zijn vrouw (die de blinde componist als het licht van zijn leven beschouwde) zou overleven.

Een van Prokofievs grootste operaprojecten – De Vuurengel – was meteen ook een van zijn grootste teleurstellingen. Na 9 jaar aan de opera te hebben gecomponeerd, raakte het werk maar niet opgevoerd. Dit bezorgde Prokofiev zoveel hartzeer dat hij besloot de beste passages te bundelen tot een suite. Aangezien beide hoofdthema’s uiterst geschikt waren voor de expositie van een sonate in allegro-tempo, veranderde de suite algauw in een volledige symfonie. Prokofievs Derde symfonie is een complex en hard geïnstrumenteerd werk dat de duistere atmosfeer van De Vuurengel bijzonder goed weergeeft. De opera zelf werd pas na Prokofievs dood opgevoerd, maar viert sindsdien wereldwijd successen.

 

Aziz Shokhakimov, dirigent

Miloš Karadaglić, guitaar

Ksenija Sidorova, accordeon

Artiesten

Aziz Shokhakimov

 "[..] the young conductor Aziz Shokhakimov gave substance to the intense [Shostakovich] 10th Symphony.

Miloš Karadaglić

“Love at first listen” is how Miloš describes the moment when, as a child in Montenegro, he first picked up the old guitar that was lying around his childhood home gathering dust.

Ksenija Sidorova

Praised as “superbly subtle and virtuosic” (The Arts Desk) and “an amazingly accomplished artist” (Classical Source), Ksenija Sidorova is the leading ambassador for the accordion.