Gil Shaham & Brahms/Hartmut Haenchen & Bruckner

vr 27.11.20 20:00
BOZAR
Tarief los ticket
€ 46 – 38 – 24 – 10
zo 29.11.20 15:00
BOZAR
Tarief los ticket
€ 46 – 38 – 24 – 10

Johannes Brahms, Concerto voor viool en orkest in D, op. 77
Anton Bruckner, Symfonie nr. 3 in d

Antipoden in de absolute muziek

Brahms en Bruckner waren ongeveer even oud, woonden alle twee in Wenen en concentreerden zich beiden op het schrijven van absolute muziek. Onbedoeld werden ze elkaars tegenstaanders: Bruckner die als Nieuw-Duitse Wagneriaan doordrong in het door de traditionalisten geclaimde genre van de symfonie en Brahms die door zijn aanhangers werd vereerd als de enige legitieme opvolger van Beethoven. Dit concert verenigt het onverenigbare en plaatst Brahms Vioolconcerto naast Bruckners Derde symfonie.

Brahms Vioolconcerto is bijzonder symfonisch van opzet. De viool is er niet om de virtuositeit van haar bespeler te demonstreren, maar fungeert als ‘primus inter pares’ en neemt zo in belangrijke mate deel aan de ontwikkeling van de muzikale motieven. Alhoewel aanvankelijk onspeelbaar geacht (“dit is geen concerto voor de viool, maar tegen de viool” – Hans von Bülow), geniet Brahms Vioolconcerto vandaag een bijzondere plaats in het hart van heel wat solisten en dirigenten.

Bruckner droeg zijn Derde symfonie op aan Richard Wagner (“de onbereikbare, wereldberoemde en verheven meester van de dichten toonkunst”) nadat deze zich – weliswaar onder de invloed van heel wat bier – positief over de partituur had uitgelaten. Na een catastrofale première en heel wat revisies, zorgde de Derde symfonie uiteindelijk voor Bruckners artistieke doorbraak.

 

Hartmut Haenchen, dirigent

Gil Shaham, viool

Artiesten

Hartmut Haenchen

Hartmut Haenchen's high intellect and musical integrity have secured his place in the forefront of musical life.

Gil Shaham

Gil Shaham is one of the foremost violinists of our time; his flawless technique combined with his inimitable warmth and generosity of spirit has solidified his renown as an American master.