Radioconcert - Arabella Steinbacher & Dvořák

vr 18.12.20 20:00
RTBF - Musiq3
ma 21.12.20 20:00
VRT - Klara

Antonin Dvořák, Concerto voor viool en orkest in a, op. 53
Antonin Dvořák, Symfonie nr. 7 in re klein, op. 70

“Heerlijk om in deze tijd, waarin veel te veel wordt nagedacht, zo’n naïef voelend, vrolijk scheppend talent als Dvořák te ontmoeten,” zo liet de Weense muziekcriticus Eduard Hanslick zich op een dag ontvallen. Het componeren ging de Boheemse componist inderdaad goed af: zonder al te veel moeite slaagde hij erin om de ene vlotte, gevoelvolle melodie na de andere te bedenken.

Getuige daarvan is het magnifieke Vioolconcerto dat hij na een ontmoeting met de legendarische violist Joseph Joachim begon te schrijven. Ongebruikelijk aan dit werk is het ontbreken van een virtuoze cadens en een recapitulatie in het eerste deel, alsook de onmiddellijke overgang in het tweede deel (dat zo beroemd is dat het vaak als zelfstandig werk wordt opgevoerd).

Van alle symfonieën die Antonin Dvořák schreef, is zijn Negende (‘Uit de nieuwe wereld’) ontegensprekelijk de beroemdste. Verschillende kenners beoordelen de Zevende symfonie echter als het zenit van zijn symfonische werk. Dvořák als een vrolijk scheppende naïeveling? Met zijn bijzonder dramatische, zelfs tragisch te noemen Zevende symfonie toont Dvořák zich van een geheel andere kant en schreef een werk dat zonder problemen kan wedijveren met de symfonieën van Beethoven en Brahms. “Een goed idee hebben is niet moeilijk,” zo beweerde Dvořák, “de kunst bestaat erin om dat idee zo uit te werken dat er uiteindelijk iets groots tot stand komt”.

Stem op 18 december af op Musiq’3 of op 21 december op Klara en laat dit radioconcert u inspireren, troosten, hoop schenken …

Roberto González-Monjas, dirigent

Arabella Steinbacher, viool

Artiesten

Roberto González-Monjas

Highly sought-after as a conductor and violinist, Roberto González-Monjas is rapidly making a mark on the international scene.

Arabella Steinbacher

"Balanced lyricism and fire [...]. Among her assets are a finely polished technique and a beautifully varied palette of timbres" (Allan Kozinn/ New York Times)