Gil Shaham & Saint-Saëns 3/ Mozart 41

Bozar
Brussel
vr 22.04.22 20:00

Thomas Adès, Three Studies from Couperin (Belgian premiere)
Camille Saint-Saëns, Violin Concerto No. 3 in B minor, Op. 61
Joseph Haydn, Symphony No. 1 in D major
Wolfgang Amadeus Mozart, Symphony No. 41 in C major, K. 551, “Jupiter”

De Franse barokcomponist François Couperin liet vier tot de verbeelding sprekende volumes met klavecimbelmuziek na. In 2006 selecteerde seizoenscomponist Thomas Adès daaruit enkele korte werken en nam ze als basis voor een nieuwe, driedelige orkestcompositie. Kenmerkend voor de muziek van Couperin zijn de vele herhalingen die klavecinisten variëren met verschillende aanslagtechnieken en registraties. Thomas Adès vertaalt deze subtiele nuances in een rijke orkestratie. “Als gekleurd glasplaatjes in een caleidoscoop buitelen stukjes barokmuziek over elkaar heen,” zo beschreef een recensent van de Financial Times ooit Thomas Adès’ Three Studies from Couperin.

Na de Frans-Duitse oorlog in 1871 was Camille Saint-Saëns meer dan ooit gemotiveerd om de Franse symfonische muziek, die sinds Berlioz nauwelijks meer bestond, concurrentieel te maken met de Duitse. Te lang had men zich in Frankrijk op opera en ballet gericht. Saint-Saëns’ Derde vioolconcerto, vandaag een van zijn meest geliefde werken, vervult dit doel ‘con brio’. Prachtige melodieën en een exquisiete orkestratie doen begrijpen waarom latere componisten als Fauré en Ravel zo naar Saint-Saëns opkeken. Als eerbetoon aan de violist die de première speelde, Pablo de Sarasate, bevat het slotdeel naast Franse briljantie ook heel wat Spaans coloriet.

Haydns Eerste symfonie duurt 12 minuten, telt drie bewegingen en is geschreven voor strijkers, twee hobo’s en twee hoorns. Hij componeerde het werk op 27-jarige leeftijd in 1759 als kapelmeester in een Tsjechisch dorpje. Het verschil tussen dit werk en Mozarts laatste symfonie, de Eenenveertigste, gecomponeerd in 1788, is immens en overspant de vele muzikale ontwikkelingen die zich in het classicisme voltrokken. Mozart blikt in zijn Jupitersymfonie echter ook terug: de vierde en laatste beweging voltrekt een magistraal huwelijk tussen een barokke vijfstemmige fuga en de galante klassieke stijl. Een van de meest geslaagde pagina’s uit de orkestliteratuur!

 

Jonathan Bloxham, dirigent
Gil Shaham, viool

Artiesten

Jonathan Bloxham

British conductor Jonathan Bloxham has swiftly made his mark as a conductor of “accomplished technique, innate musicianship, with a natural rapport with orchestras and a deep knowledge and understa