Mahler 1 & Ibragimova plays Mozart

Namur Concert Hall
Namen
za 23.09.23 19:00
Tarief los ticket
€ 22 - 18 - 14
Bozar
Brussel
zo 24.09.23 15:00
Tarief los ticket
€ 48 - 40 - 26 - 12

Wolfgang Amadeus Mozart, Violin Concerto No. 5 in A major, K.219, “Turkish” 
Gustav Mahler
, Symphony No. 1 in D major, "Titan"


MAHLERS EERSTE SYMFONIE 

Toen Mozart in de jaren 1770 in dienst was van de Salzburgse aartsbisschoppen, schreef hij een reeks van vijf vioolconcerti. De Russisch-Britse violiste Alina Ibragimova voert daarvan het laatste en meest substantiële op. Anders dan Bach en Haydn laat Mozart de soloviool vaak in een veel hoger register spelen, waardoor zij zich beter afzet tegenover het orkest. Bijzonder aan het Vijfde vioolconcerto is vooral de derde en laatste beweging: een rondo die begint met een aimabel thema, maar die plots omslaat in wat ten tijde van Mozart “Turkse muziek” werd genoemd. De 3/4-maat wordt een 2/4-maat, de toonaard wijzigt naar la mineur en korte muzikale motieven ineen volkse stijl worden steeds weer herhaald. De celli en contrabassen zetten bovendien ritmische accenten door met het hout van hun stok (col legno) op de snaren te slaan. Vanwege deze verrassende passage wordt het Vijfde vioolconcerto soms ook het Turkse vioolconcerto genoemd.

Met een uitvoering van de Eerste symfonie van Mahler start het Belgian National Orchestra een groots opgezette Mahlercyclus in samenwerking met Bozar en de Munt. De ambitie? Brusselse topuitvoeringen van alle Mahlersymfonieën in nauwelijks twee jaar tijd! De Eerste symfonie van Mahler begint met het ontwaken van de natuur: strijkers spinnen met flageolettonen dunne nevelslierten, terwijl houtblazers vogelgeluiden imiteren. Na een onstuimige, van leven bruisende finale presenteert de tweede beweging een in diepe strijkers geaarde boerendans. Voor de derde beweging, een ironische dodendans op de melodie van Broeder Jacob in mineur, zou Mahler een houtsnede van Moritz von Schwind als inspiratiebron hebben gebruikt. Op Wie die Tiere den Jäger begraben is te zien hoe in een dicht bos enkele dieren, inclusief enkele ‘Bremer Stadtmusikanten’ met nauwelijks verholen pret een jager ten grave dragen. De vierde en laatste beweging begint met “een plotse uitbraak van wanhoop, afkomstig uit een diep geraakt hart.” De daarop volgende 20 minuten buigt Mahler met een immense krachtinspanning donker om in licht, waarna een briljante apotheose met een gezamenlijk rechtstaan van de zeven hoornisten de symfonie op grootse wijze afsluit.


Een concert in synergie met Bozar & de Munt

 

Meer informatie over de Mahlercyclus

 

Roberto González-Monjas, dirigent
Alina Ibragimova, viool

Artiesten

Roberto González-Monjas

Highly sought-after as a conductor and violinist, Roberto González-Monjas is rapidly making a mark on the international scene.

Alina Ibragimova