Mahler 1 & Bezuidenhout plays Mozart

DE SINGEL
Antwerpen
vr 29.09.23 20:00
Tarief los ticket
€ 50 - 40 - 30
CC Hasselt
Limburg
za 30.09.23 20:00
Tarief los ticket
€ 34 - 17

Wolfgang Amadeus Mozart, Ouverture: Don Giovanni, K.527
Wolfgang Amadeus Mozart, Piano Concerto No. 9 in E-flat major, K. 271, “Jeune homme”
Gustav Mahler, Symphony No. 1 in D major


MAHLERS EERSTE SYMFONIE

Mozarts Don Giovanni kent een haast mythische status. Vooral de scène waarin het liederrijke hoofdpersonage door ‘Il Commendatore’ de hel wordt ingesleurd, spreekt tot de verbeelding. De donkere muziek die Mozart voor deze scène schreef, wordt reeds aangekondigd in de dramatische ouverture.

Het Negende pianoconcerto van Mozart, gecomponeerd in 1777, is het laatste en ook meest betekenisvolle pianoconcerto dat Mozart tijdens zijn verblijf in Salzburg schreef. Zijn volgende pianoconcerti zou hij in Wenen componeren. De pianopartij is bijzonder virtuoos, vooral in de derde beweging. Recent onderzoek wees uit dat Mozart ze voor Victoire Jenamy schreef, de bijzonder talentrijke dochter van een bekende Franse danser. Voordien dacht men dat het Negende pianoconcerto voor een jonge Franse pianist werd gecomponeerd die op doortocht was in Salzburg. Vandaar de bijnaam “Jeune homme”.

De Eerste symfonie van Mahler begint met het ontwaken van de natuur: strijkers spinnen met flageolettonen dunne nevelslierten, terwijl houtblazers vogelgeluiden imiteren. Na een onstuimige, van leven bruisende finale presenteert de tweede beweging een in diepe strijkers geaarde boerendans. Voor de derde beweging, een ironische dodendans op de melodie van Broeder Jacob in mineur, zou Mahler een houtsnede van Moritz von Schwind als inspiratiebron hebben gebruikt. Op Wie die Tiere den Jäger begraben is te zien hoe in een dicht bos enkele dieren, inclusief enkele ‘Bremer Stadtmusikanten’ met nauwelijks verholen pret een jager ten grave dragen. De vierde en laatste beweging begint met “een plotse uitbraak van wanhoop, afkomstig uit een diep geraakt hart.” De daarop volgende 20 minuten buigt Mahler met een immense krachtinspanning donker om in licht, waarna een briljante apotheose met een gezamenlijk rechtstaan van de zeven hoornisten de symfonie op grootse wijze afsluit.

 

Jonathan Bloxham, dirigent
Kristian Bezuidenhout, piano

Artiesten

Jonathan Bloxham

British conductor Jonathan Bloxham has swiftly made his mark as a conductor of “accomplished technique, innate musicianship, with a natural rapport with orchestras and a deep knowledge and understa

Kristian Bezuidenhout

Kristian is an Artistic Director of the Freiburger Barockorchester and Principal Guest Director with the English Concert.